More

    Blíží se konec podvrhávání telefonních čísel? První operátor přichází s řešením

    Podvodné telefonáty jsou velkým problémem pro firmy i jejich zákazníky, kteří mohou být oklamáni nebo okradeni falešnými volajícími. Tito volající často používají techniku zvanou spoofing, která umožňuje zfalšovat telefonní číslo a vydávat se za někoho jiného, například za banku, pojišťovnu nebo úřad.

    Český operátor T-Mobile se rozhodl tento problém řešit pomocí nového bezpečnostního opatření, které dokáže detekovat a blokovat podvodné hovory. Toto opatření od března 2023 zavedl jako volitelnou, bezplatnou součást firemních tarifů pro mobilní i fixní telefonní služby, od září je dostupné všem zákazníkům. Nově je opatření navíc vylepšeno o identifikaci původu hovoru. V rámci sítě se toto ochranné opatření pod názvem Firewall 2.1 nově aplikuje na všechna mobilní čísla operátora a zákazníci za něj nemusí nic platit.

    T-Mobile v České republice denně detekuje a zablokuje přes čtyři tisíce podezřelých aktivit, které často cílí na citlivá a osobní data uživatelů. Spoofing přitom představuje sofistikovanou formu podvodu, kdy podvodník falšuje identitu třetí strany a působí často velmi důvěryhodně. Uživatelům pak útočník s touto falešnou identitou volá a předstírá např. hovor z banky či jiné instituce. Cílem je získat citlivé údaje nebo například přístupy do internetového bankovnictví a klienta okrást. Ačkoli zobrazené telefonní číslo tomu nenapovídá, hovory velmi často přicházejí ze zahraničí, kde je zdrojové zařízení nedohledatelné a pro útočníka tak jde o „pohodlnější“ způsob podvodu. Pokud se snaží oběť podvodu dovolat na číslo podvodníka zpět, často narazí na neexistující číslo nebo se dovolá osobě, která ani neví, že její telefonní číslo zneužívají podvodníci ke spoofingu.

    Nové bezpečnostní opatření funguje na principu ověřování telefonního čísla volajícího pomocí speciálního kódu, který je generován a ověřován v síti T-Mobilu. Pokud je telefonní číslo zfalšováno, kód je platný a hovor je zablokován. Tímto způsobem je ochráněna nejen identita firem, ale i jejich koncových zákazníků v síti T-Mobilu.

    T-Mobile testoval toto opatření ve spolupráci s Policií ČR a Českou spořitelnou, které jsou častými cíli podvodníků. Testy ukázaly, že opatření je velmi účinné a snižuje počet podvodných hovorů o více než 90 %. T-Mobile také plánuje dále vyvíjet toto opatření a rozšířit ho na další partnery a zákazníky.

    T-Mobile je první operátor v České republice, který nabízí takové řešení pro boj proti podvodným telefonátům. Optimální by bylo, kdyby se na řešení podíleli všichni čeští operátoři, kteří by sdílením potvrzování pravosti hovorů z jejich čísel umožnili výrazně zvýšit účinnost boje proti podvodnému spoofingu a ochránili naprostou většinu českých občanů.

    Dalším krokem, který může v budoucnu vést k systémovému zamezení pokusů o podvodné volání na evropské úrovni, může být technologie STIR/SHAKEN (Secure Telephony Identity Revisited/Secure Handling of Asserted information using Tokens). Ta využívá propojených telefonních sítí a validace hovorů ještě předtím, než se dostanou k zákazníkovi. Operátor pak může ověřit, že hovor skutečně pochází z čísla zobrazeného jako identifikátor volajícího. 

    Zdroje dat: T-Mobile, T-press

    Přihlásit přes Seznam